fredag 24 april 2015

Ringlande snok

Våren har verkligen gasat på de senaste dagarna. Vi njuter i fulla drag och försöker hinna med att uppleva de olika skedena i naturen. Det är inte bara vi människor som gillar sol och värme. Även reptilerna har helt plötsligt vaknat till liv från sina gömställen. En länge snok kom hastigt ringlande över promenadvägen igår. Den fick verkligen bra fart när den väl kom i gräset. Nu gäller det att passa sig för huggormarna som är på hugget nu på vårkanten. De lär vara särskilt giftiga nu på våren. Lånad bild.

8 kommentarer:

  1. Jag fryser till i hela kroppen av att se dessa varelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte heller ormar, det var andra gången som Nellie såg en orm. Vi som har hundar måste vara försiktiga och noga välja lämplig stig speciellt i skogen.

      Radera
  2. Ormar är de djur jag tycker minst om och hoppas på att aldrig träffa på. Ryser i hela kroppen när jag ser bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi blev ordentligt överraskade när ormen dök upp. Det blev en bra påminnelse om att de finns i naturen.

      Radera
  3. Aj aj ormar gillar jag inte !. Har bott granne med en ormtjuserska när jag var liten. Hon släppte ut ormen titt som tätt och den kom ringlande när hos oss där vi bodde då. Känner mig lite otrygg...Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också stor respekt för dessa slingrande och ljudlösa varelser. Höll en gång på att trampa på en hel hög med stora huggormar. Hjärtat slog frivolter en bra stund efteråt.

      Radera
  4. Härlig tid nu!
    Synd bara att det går så fort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en efterlängtad tid, vi tar väl vara på varje dag.

      Radera