måndag 2 maj 2016

Skydd mot fästingar

Vi har utan problem under flera år använt apotekens vita halsband (Scalibor) till Nellie för att skydda henne mot fästingar. I förra veckan kom vi i kontakt med inbitna hundägare vid gästhamnen Sandhamns Marine nära Torhamn i Blekinge. En ställplats som vi kan rekommendera. Vi fick höra talas om otäcka saker med halsbandet mot fästingar och varnades. När vi kom hem tog jag kontakt med vår veterinär som skrev ut fästingpiller (Bravecto) som alternativ. Pillret verkar i tolv veckor och vi kunde ta ut två piller. Tydligen en relativt ny produkt som är värd att testa. Jag har efteråt googlat på fästingbandet Scalibor men kan inte hitta något om att det skulle vara särskilt farligt att använda.

4 kommentarer:

  1. Gäller att göra det bästa för de fyrfota vännerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med, det är verkligen ingen rolig uppgift att plocka fästingar som sitter på hennes känsliga ställen.

      Radera
  2. Hej! Fin blogg, hittade hit via Nillas :-) På tal om fästingar så får vår schäfer numera också en tablett. Har alltid kört med halsband men då han är badglad var det inte optimalt.
    Nu skall jag gotta mig en stund här. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, din blogg ser trevlig ut, jag lägger en länk på Vår Husbilsblogg och blir en följare.

      Radera