torsdag 22 februari 2018

92 500 husbilar

Enligt färska uppgifter från SCB så finns det idag drygt 92 500 registrerade husbilar i Sverige. Tillverkarna av nya husbilar hinner nästan inte med och några har svårigheter att leverera inom rimliga väntetider. Kan tänka mig att återförsäljarna jublar och sträcker armarna i skyn. En del orosmoln typ bilskatter och dieselavgaser kan dock komma att bromsa upp den fortsatta utvecklingen. Bristen på centrumnära husbilsplatser kan också komma att negativt påverka husbilsintresset.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Under 2017 nyregistrerades 9 845 husbilar, det är den högsta siffran sedan 1990 då det nyregistrerades sammanlagt 11 882 husvagnar och husbilar enligt mässtidningen Husbil och Husvagn på väg.

      Radera
  2. Det är därför vi åker på vintern, då slipper vi trängseln. Jag är rädd att många platser kan komma att stängas när många gäster skräpar ned efter sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juli månad brukar vi försöka undvika att ge oss ut med husbilen. Än så länge har vi inte stött på några direkt skräpiga husbilsplatser. Ser jag någon skräpa ner så säger jag till.

      Radera
    2. Vi stannade på ställplatsen "Svinö", Kalmar. Jag drog på handskarna och började röja undan blöjor, muggar, plast och skräp för att kunna stanna. Jag gav upp efter en stund och for vidare

      Radera
  3. Ja, det är en enorm utveckling, det sägs att Plåtisen är på frammarsch idag.

    SvaraRadera