onsdag 13 mars 2019

Fiffig torkarlyft

Sommaren 2018 var något utöver det vanliga då det gäller temperaturen. Den extrema värmen blev en påfrestning för all utrustning, t.ex. torkarbladen på husbilen. Vid ett tillfälle lade jag märke till att en ställplatsgranne hade placerat plastklossar som lyfte upp torkarbladen från framrutan. Den blev naturligtvis också blev väldigt varm av solen. Tanken var troligen att förhindra att gummit i torkarbladen skulle torka och bli hårda alltför fort. Torkat gummi i torkarbladen skapar som bekant missljud och fungerar dåligt. I vinter har jag till viss del kopierat idén. Jag har haft en bit rörisolering under varje torkararm, på så sätt har inte torkarbladen frusit fast. Kanske att jag sparar klossarna och använder dem i sommar också.

7 kommentarer:

  1. Här nere i solen använder vi vinflaskans kork, passar jättebra och kan bytas när så behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Den lösningen är kanske allmänt utbredd och känd av flertalet som övervintrar på varmare breddgrader.

      Radera
  2. Där ser man, detta har jag inte tänkt på tidigare. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset !
    www.happycampers.nu

    SvaraRadera