torsdag 24 augusti 2017

Sugrör kan hjälpa

I onsdags kom en kyltekniker från Electrolux Service för att hjälpa till med kyl/frysen som inte fungerade på gasol. Det visade sig på en gång att serviceteknikern inte hade jobbat med en kyl/frys som kan gå på gasol. Jag fick ingen hjälp. Det medförde att jag senare under gårdagen ägnade några timmar åt att lära mig serva gasoldrivna kylskåp. Jag fick god hjälp av bl.a. denna gamla video på YouTube. Idag har jag rengjort brännkammaren (se bild) med bl.a. tryckluft samt med en hemmagjort viska. Nu brinner brännaren med en blå fin låga igen, precis som den ska och kylskåpet fungerar. Jag har lärt mig mycket de senaste dagarna om hur kyl/frysen fungerar. Nu kommer jag alltid att ha med ett sugrör för att kunna blåsa rent runt brännaren om det skulle hända en gång till att kylskåpet lägger av. Enligt Dometic ska brännaren sotas 1-2 ggr per år. Jag kommer även att vara extra noga med att stänga av kylskåpet när vi ska tanka på en bensinmack.

8 kommentarer:

  1. Elektrolux service har jag bokat tio besök av.
    De kunde inte någon gång laga kylskåp.
    Det värsta företag jag har drabbats av,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kontaktat företaget som har bett om ursäkt och meddelat att besöket inte kommer att faktureras. Passade på att tipsa om att de alltid ska sända en servicetekniker som behärskar gasol när det gäller husbilar.

      Radera
  2. Det tycker man att de borde veta och skicka kunnig personal. Bra att du fixade det själv
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det märkliga är att sökte ett serviceföretag på Dometics hemsida, valde ett företag och hamnade hos Electrolux Service. Dometic tycks inte ha säkrat upp att deras service funkar i alla led. Uppgiften om att effekten på brännaren minskar redan vid fyra graders lutning har jag svårt att förstå.

      Radera
  3. "Bra karl reder sig själv", sa alltid min mor.
    Du är en sådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, om jag tidigare hade satt mig in i hur kyl/frysen fungerar på gasolsidan så hade vi inte tvingats avbryta vistelsen på Öland i förtid.

      Radera
  4. Håller med Matts :D När det gäller sotningen av brännaren så har vi aldrig gjort det på våra 7 år och den funkar perfekt. Eller så har vi haft tur :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt supporten på Dometic så ska brännaren sotas minst en gång per år och två gånger per år om man använder gasol på kontinenten.

      Radera