fredag 3 december 2021

Rutten gummislang

 Även om en diskmaskin, med några år på nacken, ser fräsch och fin ut både invändigt och utvändigt så är det inte alltid något man kan lita på. Det fick jag erfara häromdagen. Diskmaskinen hade slutat att fungera och jag blev tvungen att tillkalla en expert. Då upptäcktes att en gummislang baktill på maskinen hade  spruckit. Vatten hade, som tur var, läckt ut på en plåt med överfyllnadsskydd. Detta har medfört att jag än en gång blivit påmind om att allt kan hända med tekniska prylar.

4 kommentarer:

  1. Tråkigt när det händer men tur att det inte blivit några vattenskador. Vi har också en diskmaskin som lagt av. Vi diskar för hand i väntan på att lusten ska infinna sig att ta itu med problemet hahaha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har diskat för hand sedan i våras. Nu tyckte jag att det var dags inför julen att ha en fungerande diskmaskin.

      Radera
  2. Vilken tur du har. På många jobb diskuteras nog just diskmaskinen. "Din mamma jobbar inte här, lasta in disken i maskinen." Glas och kaffemuggar ställs in med botten ned, tallrikar på tvären, en del fulla av matrester. Konstigt att maskinen bara går och går och diskar rent upp till två gånger om dagen hos oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har jag haft tur denna gång. Funderar nu på att börja använda diskmaskinen. På Energimyndighetens hemsida så står det att det åtgår fyra gånger mer energi om jag diskar för hand istället för diskmaskin. Viktigt att tänka på i dessa tider med höga elpriser.

      Radera