fredag 14 februari 2014

Släktforskning

På senare tid har jag ägnat mycket tid åt släktforskning till långt in på nätterna. Svårt att bryta när man fått napp och hittar bekräftelser i svårlästa kyrkböcker. Min släktforskningen har legat nere några år men fick för några veckor sedan en nytändning efter att ha hittat en hel del anteckningar som svärfar hade gjort några år innan han gick bort. Riktigt svårt att läsa och tyda blir det när man kommer ner på 1700-talet. Konstaterar att väldigt många valde att emigrera. För några år sedan lyckades jag hitta min farmors morfars lilla söta stuga i Kuggeboda som ligger i Blekinge. Stugan som byggdes ca 1850  är välbevarad och jag har varit inne i den där sju personer bodde en gång. En släkting till den som äger stugan idag köpte stugan för många år sedan för 75 kronor.

8 kommentarer:

  1. Släktforskning är spännande har jag förstått.
    Har inte gjort det själv men min syster håller på.
    Av henne har jag fått veta massor.
    Bland annat att jag har rötter i Spanien, så passande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja släktforskning idag är både roligt och enkelt med dagens teknik. Anar att du känner att du känner dig liksom hemma i Spanien nu när det vet att det finns kopplingar.

      Radera
  2. Släktforskning är inget för mig. Jag krockade vid ett tillfälle med en kusin i glashalt väglag. Det är ju Matts sa han, när bilarna stannat. Vem är du? sa jag. Det visade sig att vi var kusiner. Stugan var bland det käckaste jag sett i gammal stil Kram/ snö

    SvaraRadera
  3. Stugan är idag sammanbyggd med ett modernt trähus. Damen som bor där blev jätteglad när jag kom på besök och berättade min historia och visade en bild som hon aldrig hade sett.

    SvaraRadera
  4. Släktforskning är spännande, höll på med det för en massa år sen. Namnet Fajersson kommer från Skåne och mitten på 1600-talen. I Rinkaby kyrka finns tom en gravsten bevarad på Rasmus och Kersti Fegersån, vilken Göran härstammar från.
    Lycka till med din forskning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt kul är det när man finner tydliga bevarade bevis som på något sätt beskriver livet och förhållandena på den tiden.

      Radera
  5. Det är spännande med släktforskning. Lennart har sökt i sin släkt och nu när vi var i Portugal var en ung tjej från Canada som hörde av sig. Lennart hade lämnat spår efter sig på någon amerikansk sida, så hon fick kontakten. Kul. Roligt också när något finns bevarat, så man bättre kan föreställa sig hur de levt. Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder mig av släktforskningsprogrammet Ancestry.se på nätet. Många släktingar till utvandrare använder sig också av Ancestry.se. Det skapar möjligheter till oanade kontakter.

      Radera