söndag 13 december 2015

Cykelnavigator

Under en tid har jag funderat på att skaffa mig en riktig cykelnavigator. Flera gånger har jag testat att använda min iPhone som har en gps-app och då nyttjat bluetooth-hörlurar för att höra väganvisningarna. Jag har inte varit riktigt nöjd med den lösningen. Nu är det på gång en helt ny pryl "SmartHalo" som verkar vara mycket bättre och framförallt enklare att följa. Den kommer att börja säljas juni 2016 och är dessutom fylld med en hel del andra smarta användbara lösningar.
Lånad bild.

12 kommentarer:

  1. Vi köpte en Garmin cykelnavigator på försommaren. Jag tycker inte den är enkel att använda. iPhone resonerade jag bort i bara tankenivån. En Lussekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var min dotter som fick mig att både tänka om och tänka nytt när jag slutade mitt verksamma liv. Hon fick mig att köpa en iPhone och det har jag aldrig ångrat.

      Radera
    2. Naturligtvis har jag originalet, en iPhone. Dock inte som cykelnavigator

      Radera
    3. Då missuppfattade jag dig helt och hållet, ber om ursäkt för detta. SmartHalo utgår från att flertalet har en kraftfull smartphone som sänder signaler till SmartHalo via Bluetooth.

      Radera
  2. Spännande. Den ska vi titta närmare på :-) tack för tipset. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte beställt någon men har begärt kontinuerlig info. Det dröjer ju ända till juni nästa år innan de kan leverera. Tror att det kommer att sitta en SmartHalo på flertalet cyklar i framtiden.

      Radera
  3. Barkar vara en riktigt smart grej till cykeln:) nästan som en Smartwatch. Allt ifrån navigator, stöldskydd, träningsklocka till cykellyse. Men om jag uppfattat rätt, så funkar den inte i utlandet? Eftersom den går på mobilens gps, och då måste mobilen vara kopplad till ett nät. Så denna är bara bra i Sverige ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst funkar SmartHalo i utlandet, om du har installerat en gps-app typ IGO Primo så fungerar din iPhone som en gps och behöver inte tillgång till nätet. Alla kartor och POIs finns i gps-appen. Jag har installerat IGO Primo W.Europe i min iPhone.

      Radera
  4. Det låter som en bra grej men alldeles för avancerad för mig Jag får fortsätta cykla efter skyltarna
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att den är superenkel. Det gälla bara att para ihop den med din smartphone och sedan ange ett mål för cykelturen.

      Radera
  5. Svar
    1. Det tycker jag med, det får nog bli en sådan när tillverkningen är klar.

      Radera