På senare tid har det skrivits en hel del om dieseln och dess miljöpåverkan. Det har handlat om farliga dieselpartiklar och skandaler med felaktiga uppgifter på utsläpp. För flera år sedan ansågs dieseln vara ett bra drivmedel till följd av det höga energiinnehållet som medför lägre förbrukning. När nu antalet dieseldrivna fordon har ökat så ligger fokus på kväveoxiden som måste minska. Flera stora städer har redan infört miljözoner och förbud mot dieselbilar. Det är inte särskilt lätt att hänga med eftersom det svänger fram och tillbaka. I DN (7/11 2017) kunde vi nyligen läsa om en forskare som menar att faran med dieseln är överdriven. För att reducera vår miljöpåverkan så tankar jag "Preem Evolution Diesel Plus" som tillverkas av minst 50 % förnybara råvaror, främst tallolja. Denna diesel minskar, enligt Preem, utsläpp av koldioxid upp till 44 % i jämförelse med standarddiesel.
Vi kör också Preem, i både privata och alla företagsbilar som vi har. När vi köpte vår sista privata bil sa säljaren. "Om sju år kommer det inte finnas dieselbilar att köpa".
SvaraRaderaJag tror att din säljare har fel, dieselmotorerna kommer att vara ännu bättre än idag om sju år.
RaderaJa det hoppas jag också!
SvaraRaderaDet blir en snedvriden debatt tycker jag, för det är inte speciellt miljövänligt att placera in batterier i alla elbilar Och var ska de förvaras, när det ska bytas ut?? Min mamma sa alltid" dit det bär så bär det" och menade att det svänger från ytterlighet till ytterlighet utan förnuft. Och jag håller med - dit det bär så bär det....
SvaraRaderaDet finns problem och risker med alla typer av energikällor. Det är inget snabbt och enkelt fix att ställa om. Det kommer att ta många år, nära nog lika många år som det tagit att utveckla dagens motorer och bränslen.
RaderaNog svänger det snabbt, så snabbt att det ibland är svårt veta. Nu får våra dieselbilar stå tills i vår, men i stället har vi smutsat ner med flyget. Hur som trivs vi här. Ha dé bra!
SvaraRadera