lördag 21 mars 2020

Matleverans

Sedan en tid tillbaka så har det dagliga livet för Kristina och mig blivit helt annorlunda. Vi bedöms tillhöra riskgruppen som kan drabbas av coronavirus. Det kan få allvarliga konsekvenser för oss eftersom vårt immunförsvar tydligen inte längre är på topp. Det medför att vi undviker närkontakt med våra nära och kära, vänner och bekanta. Jag undviker dessutom att besöka varuhus och köpcentra. Vår dotter Louise har lovat hjälpa oss med matleveranser. Den första matleveransen kom i torsdags kväll. Fyra proppfulla matkassar som Louise ställde in i hobbyrummet/förrådet. Därefter knackade hon på köksfönstret, vinkade och åkte hem. Kusten var då klar för mig att ta in kassarna i köket och packa upp varorna. Nu klarar vi oss en vecka.

11 kommentarer:

  1. Förstår att ni ska hålla er från allt och alla. Skönt att ni får hjälp av familjen med handling.
    Vi hjälper också min mor med handling.
    Ta hand om er och njut lite av solens strålar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mycket ovanlig och annorlunda situation vi alla har hamnat i. Jag är ganska säker på att vi ska klara av detta och hitta former för att få hjulen att rulla igen.

      Radera
  2. Skönt att ni är försiktiga, rädda om er och att hjälpen finns nära. Vi jobbar men håller ut avstånden och bara någon enda har varit hemma för en lättare förkylning på jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi förstår att det kommer att ta tid innan vi kan återgå till en normal situation. Vi förstår också att det är viktigt att följa dom råd som experterna har presenterat.

      Radera
  3. Vi har också stannat hemma och har en dotter som handlar åt oss. Som tur är kan vi köra ut i naturen och även njuta av trädgården. Då känns inte den här karantänen så jobbig. Vi får hoppas att den snabbt går över och vi litar på expertisen i Sverige.Tur att internet finns. Ha det gått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en fullt acceptabel lösning. Vi tar en gemensam promenad på förmiddagen med hunden som varje dag får komma ut fem gånger. Det medför att jag går ca 6 km varje dag och undviker närkontakt med bekanta som vi möter.

      Radera
  4. Hejsan.
    Här ringer man till kommunen så ringer dom Röda Korset. Sedan i sin tur ringer Röda korset upp beställaren och fixar det hela hem till dörren. Och detta är kostnadsfritt men man får ju förstås betala sina beställda varor.
    Mvh.Maj Jan o ”LOKE”

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var minsann en alldeles utmärkt och bra lösning.

      Radera
  5. Vi tänkte från början också beställa matleverans över nätet, men när vi upptäckte att väntetiden blev över en vecka så svalnade intresset.

    SvaraRadera
  6. Hejsan igen.
    Vill bara förtydliga förra inlägget eller kommentaren.
    Det handlade om denna kommunen:- https://vaxjo.se/
    Och det bör ju funka så över hela Sverige kan vi tycka för Sverige är ju ett och samma land var man än bor eller befinner sig. Kan ju vara att detta är något speciellt just för Växjö. Men det bör ju vara en ”statlig angelägenhet” och inte en kommunal sådan. Detta påbud kommer sig ju utav att regeringen bestämt att 70+ med riskgrupper ej bör gå och handla i affärer. Därför kan vi tycka att det bör fungera lika i hela avlånga ”Sveriges Rike”.
    Mvh. Maj Jan o ”

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det borde vara så, men så är det inte. Det skiljer sig, betr. service, på flera områden mellan kommuner och mellan regioner.

      Radera