fredag 17 juli 2020

Covid-19-test

Jag bestämde mig i onsdags för att göra ett test för att få klarhet i om jag hade drabbats av Covid-19. Hostan har inte givit med sig och jag känner mig tröttare än vanligt. Jag började med att kontakta Vårdcentralen. Där fick jag ett kontrollnummer efter att ha svarat på några frågor. Via 1177 Vårdguiden kom jag till Direkttest.se där jag registrerade mig. Dagen efter kommer en taxichaufför med en påse som innehåller ett provtagningskit. Taxichauffören kom tillbaka efter ca en halvtimme för att hämta påsen. Nu i kväll fick jag besked om att testresultatet är negativt. Jag har alltså inte drabbats av Covid-19. Det är oerhört skönt att veta. Jag är ingen smittbärare.

4 kommentarer:

  1. Skönt för dig att kolla upp det. Undrar bara hur du gjorde den testen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den yttre lite större plastpåsen låg det ytterligare en ziplockpåse med en provpinne och ett litet provrör med en vätska. Dessutom en enkel och tydlig instruktion. Med provpinnen så körde jag runt djupt nere i svalget. Därefter stoppade jag ner del av provpinnen i provrörets vätska samt snurrade pinnen där ett tag. Satte på locket på provröret, kastade pinnen och stoppade ner provröret i först den lilla ziplockpåsen och sedan i den större påsen. Det var enkelt att göra själv.

      Radera
  2. Oj det var en procedur. Men vad skönt att veta. Vi gjorde vårt test på Gota Hälsans Företagssjukvård genom blodprov. Vi har inte fått svaret ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerade dock smidigt och lätt. Jag blev faktiskt lite imponerad över upplägget.

      Radera