lördag 24 oktober 2015

Unik fasad

Under en längre tid har jag funderat på att göra ett besök på min tidigare arbetsplats Karolinska Institutet. Där var jag, som driftingenjör/chef och anställd inom Byggnadsstyrelsen (numera Fastighetsverket), ansvarig för driften av fastigheterna där det bedrivs forskning och utbildning av bl.a. läkare. Det är över trettio år sedan jag spenderade mycket tid och möda på KI. Betydligt fler byggnader har tillkommit under åren. I fredags passade jag på att göra ett besök på KI. Mitt intresse var främst att titta närmare på den nya aulan som verkligen har fått en unik fasad, se fasaden i bakgrunden. Den röda byggnaden i förgrunden är också på sätt och vis mycket unik.

8 kommentarer:

  1. Det var en ny sida av ditt liv, som jag inte kände till. Visst är det spännande med att ansvara för fastigheter, bygga och utveckla och göra bättre. Själv har jag i stort sett byggt vart 4:e år i mitt "myndiga liv". Må gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utöver alla byggnader på KI så hade jag ansvar för samtliga statliga fastigheter i Solna, förutom SBL. Även Haga slott och Hagaparkens byggnader ingick också. Till min hjälp hade jag ca 35 anställda och en budget på över 30 miljoner per år.

      Radera
  2. Svar
    1. Förmodligen en ringa kostnad i förhållande till värdet, upplevelsen och marknadsföringen av Sverige då KI årligen gästas av alla Nobelpristagare.

      Radera
  3. Den där vyn har jag också fotat och visat på bloggen en gång! Kul att du också jobbat på KI! Jag har både pluggat och jobbat där. Två högskoleutbildningar (arbetsterapeut + folkhälsovetare) och sedan disputerat. och så har jag varit anställd där som utredare också ;) Kanske blir det jobb där när jag kommer tillbaka. Jag blev av med min tjänst (på landstinget men på KI:s område, bakom aulan) nu under resan, men jag har några kollegor som eventuell vill anställa mig på KI några månader när jag kommer hem för att göra en intervjustudie. Får se hur det blir... Och ja, aulan har nog kostat en del men är sponsrad av en stiftelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ansvar för att fastigheternas fasta installationer funkade utan att störa forskningen och läkarutbildningen. Min forskning handlade mest om hur jag med teknikens hjälp kunde spara så mycket energi och vatten som möjligt.

      Radera
  4. Annorlunda, men jag föredrar nog byggnaden i förgrunden. Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda byggnaderna har sin betydelse för miljön och helheten. Aulan sticker ut och blir säkerligen ett bestående minne för alla sombesöker KI.

      Radera