lördag 19 november 2016

B-körkort i Norge

Redan på vårkanten kom signaler om att det inte längre var tillåtet att framföra tung husbil över 3,5 ton i Norge med svenskt B-körkort. Detta körkort visade sig vara ogiltigt för tung husbil i Norge. Svenska och Norska myndigheter har sedan dess varit oeniga om vad som ska gälla för tung husbil. Norge hävdade att körkortsdirektivet krävde C/C1-behörighet för tung husbil. Nu har Statens Vegvesen i Norge omtolkat sina regler (se mer här) och medger att förare med svenskt B-körkort utfärdat före 1 juli 1996 har rätt att framföra personbil med en totalvikt över 3,5 ton även i Norge.

9 kommentarer:

  1. Det låter bra. Det hade säkert minskat en del med svenska husbilar om det varit så.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste om en som fick ombesörja transport av husbilen till en gränsstation.

      Radera
  2. Var inne en sväng, olagligt, förra sommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade börjat fundera på att skaffa mig C1-behörighet i vinter. Vi har nämligen släkt i Oslo som vi vill kunna besöka utan problem med husbilen.

      Radera
  3. Jag har läst och noterat det tidigare. Dock har jag inte behövt bry mig, då jag innehar alla behörigheter sedan 1971.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ganska många husbilsägare som faktiskt var berörda. Jag är en av dem.

      Radera
  4. Ja man behöver inte bry sig då!
    Fast jag har allt på mitt körkort.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är myndigheterna helt överens igen och det är ju bra.

      Radera