onsdag 30 november 2016

Plantarfascian

Jag har under flera månader haft ont i hälen och tog så småningom kontakt med en läkare på vårdcentralen. Läkaren började genast tala om hälsporre och gav mig beskedet att det inte fanns så mycket att göra. Samma dag träffade jag min protesingenjör som efter att ha tryckt och klämt på hälen gav mig beskedet att det inte var hälsporre. Vi gjorde istället ett avtryck av foten för en fotbädd som jag nu har haft några veckor och mycket av smärtan är redan borta. Häromdagen hittade jag ett bra träningsprogram på nätet för att med egen kraft bli fri från smärtan av plantarfascian. Nu förstår jag att jag har överbelastat senorna i foten genom att med Nellie ha promenerat i snitt 7 km per dag i över fem års tid utan att ha stretchat efteråt.

4 kommentarer:

  1. Det var inte lite marscherat. Vilken uthållighet. Skönt att du hittat lindring så du kan fortsätta att marschera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så värst mycket marscherande handlar det inte om, det är fem olika långa rundor per dag där Nellie luktar på alla dofter och det går inte särskilt fort.

      Radera
  2. Stretchat efteråt är inget jag har tänkt på. På den tiden man sprang lite så stretchat jag efteråt. Tack för inf. dur man kan gå till väga. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. För varje dag märker jag hur smärtan i hälen försvinner mer och mer tack vare fotbädden och träningsprogrammet. Nu kan jag t.o.m. gå obehindrat på hälen igen. Så glad för detta.

      Radera