torsdag 16 augusti 2018

Gammalt golvur

Vi har ett gammalt golvur som Kristina inte tillåter att jag tar in i huset. På framsidan står det 1822. Uret är brunt och är inte särskilt vackert. Skulle tro att det är typ allmoge av ringa värde. Jag är mest fashinerad av urverket som ser ut att vara handsmide. Tyvärr fungerar inte uret p.g.a. att flera små lager är utslitna och skulle behöva bytas. Intressant jobb för en kunnig gammal urmakare med tillgång till rätt utrustning. Tar gärna emot tips på tänkbara intresserade urmakare.

4 kommentarer:

  1. Jag kan inte bidraga med tips. Själv skulle jag skapa en glasmonter till det inne. Klart det är värdefullt. Spännande att få höra fortsättningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kollat på nätet, det finns en uppsjö golvur till salu och uppgifter på att prislappen är mycket blygsam.

      Radera
  2. Tack, jag sänder min e-post-adress.

    SvaraRadera
  3. Ska bli kul att följa hur det går med uret!

    SvaraRadera