onsdag 15 juni 2016

Marmorerat vatten

Det är kanske inte så konstigt att näsan rinner och en lätt huvudvärk gör sig påmind när vattnet på Mälaren igår morse var mer eller mindre marmorerat av pollen vid strandkanten. Vinden dagen innan hade förmodligen hjälpt till med spridningen av pollen till stor nackdel för oss som besväras. Det sägs att 15 - 20 % av Sveriges befolkning har pollenallergi. Vi är tydligen många som ogillar pollentider. Klart positivt ändå att Mälaren och andra sjöar tar hand om en del pollen. Det lär inte bli mindre problem när tiden för gräspollen är inne. Då blir det dags att börja medicinera.

14 kommentarer:

  1. Skulle behövas lite regn som spolade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kom regn idag, känns redan mycket bättre.

      Radera
  2. Trist med allergi, men fina färger i bilden. Jag är allergisk mot gräspollen, men det känner jag inte av i stan, bara på landet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I egenskap av gammal golfspelare så har jag förmodligen utvecklat min gräsalergi på golfbanan. Det är speciellt gräset i ruffarna som är boven.

      Radera
  3. Du har väl nog Lars, utan att drabbas av allergi också. Sådant ser vi aldrig i södern. Ytterst få insekter fastnar på bilen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lärt mig leva med det också, tycker faktiskt att det inte är så betungande. Det är ju bara en relativt kort tid på året.

      Radera
  4. Det där såg inte så kul ut. Hoppas att dagens regn hjälper lite

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, regnet har gjort underverk utomhus, nu gäller det bara att dammsuga inomhus eftersom vi vädrade mycket igår och fick in en hel del pollen.

      Radera
  5. Vilken sörja, usch. Ibland kliar ögonen men inget allvarligt, det finns dom som har det värre i dessa tider.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När regnet kom blev det genast mycket bättre. Det gröna i vattnet är förmodligen borta om några dagar.

      Radera
  6. Jag har nominerat dig till Liebster Award. Om du tittar in på min sida så hittar du uppgiften. Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, då plötsligt har jag två nomineringar att jobba med.

      Radera
  7. Ruffen? Du låg alltid mitt i fairway pappa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag önskar att det hade varit fairwayträffar varje utslag. Men riktigt så bra är det inte tyvärr.

      Radera