söndag 5 juni 2016

Väckt av göken

Under de tre dagar som vi har njutit sommar på Tjörn så har göken hörts dagligen och ofta. Den har bidragit till stämningen med sitt speciella lockläte. Göken övervintrar i dom tropiska delarna av Afrika och kommer till södra Sverige i slutet av april eller början av maj. Den är speciell eftersom den tillhör släktet som själv inte ruvar på äggen utan överlämnar detta och uppförandet till andra fåglar. Tidigt varje morgon har vi blivit väckta av göken eftersom takluckan, på grund av värmen, har varit öppen. Tyvärr så såg vi ingen gök. På bilden syns en mer vanlig björktrast.



4 kommentarer:

  1. Jag brukar nog låta som göken när jag gäspar. Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Förr sov mågen alltid på balkongen när de var på besök. Det skulle jag också testa en gång....och det blev inga fler gånger, för jag vaknade av fåglarnas kvitter...tidigt! Underbart att lyssna till men då ska det vara på dagen :) Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man är extra känslig för ljud om man sover utomhus.

      Radera