fredag 30 december 2016

Min rullande vän

Många tycker kanske att rullstol är en otrevlig sak som man helst vill slippa komma i kontakt med. För mig är den ett ovärderligt hjälpmedel. För drygt tolv år sedan förlorade jag höger underben i samband med en trafikolycka. Det medförde att jag blev beroende av kryckor och när jag senare fick en protes så fick jag lära mig gå i en gåskola. Där fick jag rådet att även lära mig att hantera en rullstol. Detta gjorde jag på Rullstolsskolan där jag efter mycket träning till slut kunde sitta i rullstolen och ta mig ner för fem trappsteg. Lyckligtvis så behöver jag rullstolen enbart när jag får problem med protesen och det fick jag några dagar före julafton. Sedan dess har rullstolen varit min bästa vän. Räknar med att vara på båda benen igen nästa vecka. Då har jag mycket att ta igen och då kommer Nellie hem igen.

8 kommentarer:

  1. Hoppas det blir bra.
    Kanske skulle du vara här nere!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har idag återigen börjat med att försöka komma ner i en äldre något för stor protes. Jag vet att värmen inte är till stor hjälp för mig. Vill nog helst vara nära min protesingenjör när jag får problem.

      Radera
  2. Hoppas att det bättrar sig snart! Passar på att önska ett riktigt Gott Nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser redan ljuset i tunneln. Börjar idag med att försöka komma tillbaka på benen. Tack för hälsningen.

      Radera
  3. Vad skönt med hjälpmedel som verkligen gör nytta. Denna ser lite mer avancerad ut än alla andra jag har sett. Jag vet ju att du väljer bara det bästa....
    Vi önskar er båda ett riktigt Gott Nytt År.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen vanlig rullstol. Med denna kan jag själv ta mig ut genom dörren och ner för tre trappor och fram till bilen. Sätter mig i bilen och plockar isär och tar med rullstolen. Jag använder de främre stödhjulen så lite som möjligt, rullar mest på de stora hjulen. Detta kan man lära sig.

      Radera
  4. Bra att du har rullstolen att använda när det strular med din protes.
    Vi önskar er ett Gott Nytt År och snabb bättring.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Tackar, jag hoppas att nästa år blir ett bättre år för mig vad gäller mitt handikapp. Livet blir bra mycket enklare på två ben.

    SvaraRadera